Hajde, edhe një postim! Epo, kjo nuk ishte e mrekullueshme! Atëherë le të vazhdojmë të lëvizim, me siguri tjetra do të jetë më e mirë. Kushdo që ka qenë në X, Facebook ose TikTok e di shumë mirë këtë dëshirë – e cila shpejt kthehet në një ose dy orë në vend të pak minutave që supozohet të zgjasë. Mediat sociale janë kudo. Në celular ose kompjuter, në punë ose në kohën e lirë, nëse duam të ngarkojmë diçka, të flasim me dikë ose thjesht të konsumojmë përmbajtje nga përdoruesit e tjerë.
Por ka edhe aspektet hije të këtij realiteti. Sepse numri i njerëzve që përdorin shumë mediat sociale po rritet vazhdimisht. Vetëm në Gjermani, më shumë se 6% e fëmijëve dhe adoleshentëve janë të varur nga rrjetet sociale. Sipas një sondazhi të vitit 2023, kjo është më shumë se 600,000 djem dhe vajza. Më shumë se 2,000,000 adoleshentë përdorin “problematikë” të mediave sociale – duke kaluar dy deri në tre orë në ditë në ekran, dukshëm më shumë kohë sesa para pandemisë.
A përfiton përdoruesi?
A janë gjërat e mediave sociale punë e djallit? “Roli i tyre është i diskutueshëm për të thënë të paktën,” thotë Tobias Dinlin, profesor i komunikimit ndërveprues në Universitetin e Vjenës. “Ka shumë përmbajtje të padobishme, por edhe disa përmbajtje të dobishme për përdoruesit. Dikush mund të përdorë mediat sociale në shumë mënyra të ndryshme: mund të konsumojë thjesht përmbajtje ose ta përdorë atë në mënyrë aktive për të ruajtur dhe përmirësuar komunikimin dhe marrëdhëniet e dikujt me të tjerët.’ Për sa kohë që dikush ndjek një masë, nuk ka arsye për t’u shqetësuar. Është mbipërdorimi që është problem për shumë përdorues.
Deri më sot nuk ka një përkufizim të saktë mjekësor për varësinë nga mediat sociale. “Por fakti që nuk ka diagnozë nuk do të thotë se fenomeni nuk ekziston”, thekson Dinlin. Kur përdorimi i mediave sociale bëhet aq i tepruar saqë njeriu neglizhon gjëra të tjera më të rëndësishme, ose kur dikush do të donte ta përdorte më pak, por nuk mund të mendojë për asgjë tjetër, ose kur dikush neglizhon ndërveprimet reale sociale, atëherë mund të flitet për varësinë, thotë. eksperti.
Algoritmi tërheqës
Shumica e mediave sociale bazohen në parimin e stimulimit dhe konfirmimit afatshkurtër – si, për shembull, përmes pëlqimeve dhe reagimeve të tjera. “Tani lëvizja pa ndalesë ka rezultuar në atë që njeriu nuk mund të ndalet kurrë, me përmbajtje të re vazhdimisht të disponueshme përpara tyre,” shpjegon Dinlin. “Sigurisht që është një faktor jashtëzakonisht problematik, sepse njeriu duhet të shkëputet nga ekrani me iniciativën e tij. Kur lexon një libër, ai përfundon në një moment. E njëjta gjë vlen edhe për programet televizive. Por ky nuk është rasti këtu”. Përveç kësaj, algoritmi shfaq vazhdimisht përmbajtje që përputhet me interesat e secilit përdorues, gjë që e bën konsumin racional edhe më të vështirë.
Veçanërisht të pambrojtur janë ata që kanë probleme të ngjashme në fusha të tjera. “Ata të cilëve u mungon vetëkontrolli ose kanë vështirësi në organizimin e jetës së tyre të përditshme kanë një problem më të madh me mediat sociale”, thekson Dinlin. Dhe për njerëzit që janë introvertë, të margjinalizuar ose në depresion, përdorimi i tepërt i mediave sociale mund të jetë një arratisje nga realiteti. “Sepse aty mund të rregullojmë humorin dhe të ndërpresim një situatë të pakëndshme”, shpjegon eksperti. “Kur jam i mërzitur, kur jam në siklet, kur ndihem në faj, thjesht mund ta marr telefonin dhe t’i harroj të gjitha këto duke shkuar në rrjetet sociale. Në një moment.”
Përdorimi i tepërt i mediave sociale mund të përkeqësojë gjithashtu sëmundjet mendore para-ekzistuese, të tilla si depresioni ose çrregullimet e të ngrënit – veçanërisht kur dikush është në kërkim të përmbajtjes përkatëse dhe më pas, përmes algoritmit, vazhdimisht i shfaqet materiali përkatës.
SHBA: Padi në grup kundër kompanive të teknologjisë
Ne SHBA. disa qindra familje kanë ngritur një padi grupore kundër katër prej kompanive më të mëdha të teknologjisë në botë. Ata akuzojnë prindin e Facebook-ut Meta, operatorin kinez TikTok ByteDance, prindin YouTube Alphabet dhe operatorin Snapchat Snap se nuk kujdesen për varësinë e fëmijëve të tyre ndaj mediave sociale, por përkundrazi e nxisin atë.
Ndër të tjera, kompanitë akuzohen gjithashtu se nuk kanë një mënyrë të sigurt të konfirmimit të moshës së përdoruesit, për ofrimin e opsioneve të kufizuara të kontrollit për prindërit, si dhe se e bëjnë dukshëm më të vështirë për ata që duan të mbyllin llogarinë e tyre.
Për disa kohë ishte e pasigurt nëse mosmarrëveshja ligjore do të shkonte përfundimisht në gjyq. Kompanitë e teknologjisë hodhën poshtë të gjitha pretendimet si të pabaza. Por së fundmi një gjykatës federal amerikan vendosi që veprimi të gjykohej.
Por sa i arsyeshëm është një hap i tillë? Dinlin heziton. “Një padi si kjo tërheq vëmendjen, një fakt që duhet theksuar. Por, siç ndodh shpesh, është një kompromis. Kur ofruesit i bëjnë shërbimet e tyre më tërheqëse, që është parimi dhe qëllimi i çdo biznesi fitimprurës, ata automatikisht rrisin faktorin e varësisë. Përdoruesi gjithashtu nuk mund të konsiderohet plotësisht i pafajshëm. Njeriu duhet të bëjë të dyja: të përmirësojë teknologjinë dhe në të njëjtën kohë të edukojë dhe të ndihmojë përdoruesit.”
Strategjitë kundër varësisë
Gjëja më e rëndësishme është të jesh kritik ndaj përdorimit të mediave sociale, qofshin ato personale apo të fëmijëve. Kjo duhet diskutuar brenda familjes, si dhe praktikimi i mospërdorimit, pa u konkluduar sigurisht që rrjetet sociale janë krejtësisht të papranueshme. Gjithashtu, është e rëndësishme ta lini celularin larg tij për një periudhë të caktuar kohe. Dhe ai gjithashtu duhet të përfshijë aktivitete të tjera në jetën e tij të përditshme, si sportet, hobi, miqtë, vullnetarizmi.
“Është gabim të mendosh se kur dikush ndihet keq, mediat sociale janë fajtore për këtë. Shpesh, qëndrimi ulur me një celular vjen nga një problem tjetër – dhe mund të krijojë probleme të reja në të njëjtën kohë”, shpjegon Dinlin. Të kuptuarit e këtij është shpesh hapi i parë drejt rimëkëmbjes.